Заява Оргкомітету Громадянської Асамблеї України
Для будь-якої демократичної і правової держави Конституція є Основним Законом, який має найвищу юридичну силу і є фундаментом всього державного устрою та суспільних відносин, на основі якого приймаються закони та інші нормативно-правові акти.
В Конституції України (ст. 5) зазначено, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади є народ, який має право здійснювати владу безпосередньо. Однак протягом всього періоду незалежності народ був усунутий політиками від процесу державотворення, розробки, прийняття та внесення змін до Конституції. Це призвело до прийняття Конституції та внесення змін до неї в таких варіантах, які раз у раз провокували конфлікти та кризи в державі, гальмуючи її розвиток. Усі зміни до Основного Закону вносилися не з метою виправлення помилок, зроблених у процесі конституційного становлення української держави, а в інтересах політичних кланів для забезпечення їм комфортних умов здійснення влади та просування своїх позицій, використовуючи політичні моменти.
Результатом таких методів прийняття та внесення змін до Основного Закону стало його тотальне недотримання та руйнація і, як наслідок, наступ на права і свободи громадян.
Про поступове усвідомлення політиками необхідності розробки нової Конституції та необхідність пошуку нового способу її прийняття свідчать останні ініціативи Президента України Віктора Януковича та деяких лідерів опозиції - запровадження нового механізму в конституційному процесі – Конституційної Асамблеї.
Питання Конституційної реформи і Конституційної асамблеї впродовж трьох з половиною років є однією з ключових тем ГАУ, що підтверджувалося рішеннями усіх трьох проведених за цей час Асамблей. Ще під час Першої Асамблеї було детально роз’яснено, що таке Конституційна Асамблея, як вона має формуватися, якою є процедура виборів до неї, як вона діятиме тощо. В процесі роботи над питанням Конституційної реформи тією чи іншою мірою були задіяні понад 500 організацій громадянського суспільства. В рамках Громадської законодавчої ініціативи був розроблений проект Конституції України, а також підготовлений пакет документів щодо порядку підготовки і затвердження нової редакції Конституції України шляхом Конституційної Асамблеї. У Верховній Раді було зареєстровано законопроект «Про порядок підготовки і затвердження нової редакції Конституції України» (реєстраційний номер 5502 від 29.12.2009).
Ми уважно проаналізували ініціативи Президента та опозиції і констатуємо: на жаль, Конституційна Асамблея розглядається ними як дорадчий орган, до складу якого увійдуть особи, визначені тими, хто сьогодні знаходиться при владі. Ні влада, ні опозиція не бачить народ як учасника конституційного процесу.
Тому ми знову наголошуємо на тих вимогах, які були висунуті нами в резолюції Першої Громадянської Асамблеї України 24 липня 2007 року:
- Ухвалення змін до Конституції, які, передбачатимуть скликання установчих зборів – Конституційної Асамблеї для прийняття нової Конституції України, делегати якої не будуть мати права обиратись до будь-яких органів державної влади протягом 10 років і ухвалять основний закон не для себе чи своїх партій, а для громадян держави.
- Проведення громадських обговорень концепцій і проектів Конституції України та підготовки нової Конституції як нового суспільного договору між громадянами України та ефективної моделі державного управління, яка здатна забезпечити успішний саморозвиток українського суспільства та конкурентноздатну економіку.
Будь-які спроби нав’язати суспільству штучну Конституцію рішенням Верховної Ради (навіть легітимізоване консультативним референдумом чи всенародним голосуванням) будуть маніпуляцією громадською думкою й приречені на збурення нових суспільних конфліктів.
Нова Конституція має стати комплексом принципів та правил співжиття у суспільстві на основі суспільного договору, а суспільний договір є справою самого суспільства, а не депутатів, бо влада – це лише система забезпечення погодження, захисту та реалізації інтересів суспільства. Конституцію має ухвалювати громадянське суспільство, а ті громадяни, що беруть на себе виконання політичних функцій у державі, мусять дотримуватися встановлених для них правил, а не встановлювати правила для себе.
Ми заявляємо, що в разі спроб дискредитувати суть Конституційної Асамблеї шляхом утворення дорадчого органу та прийняття Конституції народними депутатами, а не суспільством, громадськість може ініціювати процес проведення Громадянської Конституційної Асамблеї, яка розробить, прийме і затвердить шляхом загальнонародного референдуму Громадянську Конституцію України як нову редакції Конституції України.
http://gau.org.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар